maandag 13 september 2010

Uigaan in Quito, gevaarlijke toestanden en start van ons weekendje weg

Jueves 9/9/'10

Iets langer kunnen slapen, woehoew :), deed goed!
Het was een mooie zonnige dag met een blauwe hemel en ik kon de Cotopaxi (vulkaan met besneeuwde top) zien vanop het dak :) Dat kan enkel met helder weer.
Het was een leuke Spaanse les. We hebben lekker kunnen zonnebaden tijdens de pauze en er was een schattig klein hondje dat tijdens de pauze als een botsbal rond ons kwam springen, grappig. Er zijn echt heel veel honden hier, je ziet ze overal op straat. Sommige honden hebben een eigenaar, maar vele niet. Gelukkig zijn ze allemaal wel rustig en doen ze niks.
Tijdens de les kregen we opeens telefoon van Melanie, met de vraag of we ’s avonds mee wilden gaan uit eten. Dat vonden we wel een leuk voorstel :) Ik heb het plan thuis uitgelegd gekregen en afgesproken wanneer ik weg zou gaan samen met Sarah. Melanie zou nog een mail sturen hoe we er naartoe moesten komen.

Samen met Leander, Nicole en Jaime hebben we eerst soep gegeten en daarna rijst met tonijn, tomaat en gebakken platanos of banaan. Hierna heb ik enkele paparassen doorgenomen voor school en ben dan naar Sarah gegaan om samen ons internetcafeetje nog eens te bezoeken. Jammer genoeg was er niemand online op skype, ik heb me dan verder bezig gehouden met mails, blog en facebook.
Ondertussen was het weer jammer genoeg omgeslagen en werd het bewolkt en wat frisser.
We moesten dringend een hoop geld afhalen om ons gastgezin en onze lerares te betalen. Eerst hebben we nagevraagd bij Silvana en ons gezin waar de dit best konden doen. Gelukkig snel gevonden en het is gelukt! Was toch wel spannend, want hier moet je goed opletten voor pikkedieven enzo..
Dan ben ik even mee gegaan naar Sarah haar huis, zij heeft zich dan al even klaargemaakt voor de avond en dan zijn we even langs mijn gezin gegaan zodat ik ook dat ook even kon doen.

Toen begon onze eerste avondje uit in Ecuador!! :)
We hebben eerst een dik half uur op de bus gezeten, waarbij we de hele tijd werden aangestaard door 2 gastjes. Dan moesten we nog een stukje met de taxi, tot aan een plein in de uitgaanswijk van Quito, La Mariscal, waar we hadden afgesproken met Melanie en Marly (een andere vrijwilligster uit Nederland die hier al 5 maanden is).
Na wat wachten waren Melanie en Marly er en zijn we samen naar een leuk restaurantje gegaan. Daar hebben we lekker gegeten! (gebakken bolletjes aardappelpuree met kaas is, omelet erbovenop, soort van chorizo erbij en wat groentjes). Melanie en Marly kwamen toen met het vervelende verhaal dat ons huis in het Noorde, waar we komende week naartoe verhuizen, niet meer beschikbaar is. Ze zitten met een waterprobleem en nu is het water er afgesloten. We hebben 2 andere opties gekregen als tussenoplossing, tot er terug een huis beschikbaar is: ofwel Casa Bamboo (een soort hostel denk ik) waar we ook alleen kunnen wonen, alleen moet Sarah dan elke dag een uur op de bus zitten om naar haar stageplaats te geraken en ik iets minder lang. De andere optie is om even mee in een huis van de stichting te gaan wonen waar ze kinderen opvangen. Dat zou bij een vrouw zijn met 5 kinderen en het is dichter bij onze stageplaatsen. Het is een beetje een lastige keuze, want Sarah en ik keken er erg naar uit om op onszelf te kunnen gaan wonen, maar zo lang op de bus zitten lijkt ons ook geen doen, want dan moet Sarah echt heel vroeg opstaan. We zullen er nog wat over moeten nadenken.

Hierna zijn we enkele Ecuadoriaanse vrienden van Marley gaan zoeken en met hen naar een danscafé gegaan (a la café d’Avers of Local in Antwerpen, maar dan hier en op z’n Ecuadoriaans). Hier draaien ze ook wel ongeveer dezelfde muziek als bij ons, soms wel wat oudere liedjes en tussendoor veel salsamuziek en andere soorten muziek van hier, echt grappig! Er zweven ook echt een massa lazerstraaltjes door de lucht! We hebben er leuk gedanst, zowat salsa er tussendoor is eens wat anders hé en echt plezant!!! Ze kunnen hier ook allemaal heel goed dansen, wat er verschil met de stijve harken van bij ons, haha ! Er was een Ecuadoraanse jongen mee die een entertainer eerste klas was, hij danste echt supergrappig en goed, we hebben veel gelachen!!! Alleen hebben we wat veel last gehad van veel starende Ecuadorianen! En op een gegeven moment had ik zo’n Ecuadoriaan aan m’n been, heb er even mee gedanst, maar ik verstond echt geen lap van wat hij zei! Gelukkig heb ik hem na een tijdje kunnen afwimpelen.
We zijn dan naar een andere plek beneden gegaan, waar nog niemand anders stond. Daar zijn we nog lekker uit de bol gegaan, zonder starende mensen of opdringerige jongens! Het was echt een leuke en sfeervolle avond!
Rond 12u hebben we de taxi maar eens richting huis genomen, want de volgende dag stond er ons nog een Spaanse les te wachten en we moesten nog een dik half uur rijden. Eerst Sarah afgezet aan haar huis en dan naar mijn huis doorgereden. We hebben goed kunnen uitleggen waar we woonden en zijn zonder problemen thuisgeraakt, hoera voor ons! :)
Jammer genoeg heb ik die nacht echt heel slecht geslapen.


Viernes 10/9/'10

Vreselijk moe wakker geworden na een hele korte nacht, ik kon maar niet in slaap geraken…
Even een lauwe douche, ontbeten en om 10u naar de Spaanse les. Het was een moeilijke les, we hebben de Imperatif gezien. Apart vallen de verschillende vormen nog wel mee, maar elke vorm is anders en alles bij elkaar is het wel wat verwarrend en ingewikkeld.
Om 2u zijn we terug naar huis gegaan, maar onderweg hebben we helaas nog een spannend avontuur meegemaakt! Sarah en ik waren rustig babbelend door de straat aan het wandelen, maar opeens vloog er een groot hek open. Dit bleef maar verder draaien waardoor we de straat op moesten lopen. Achter het hek lag veel droge grond en dit begon allemaal op te stuiven, door de grote stofwolk zagen we niet meer veel. Plots kwam er ook een grote hond vanachter het hek gelopen, ik was al wat verder opzij gegaan, maar de hond ging naar Sarah toe en heeft haar blijkbaar vanachter gebeten. Gelukkig was het maar in haar kleren, maar ze heeft nu wel een groot gat in haar mooie broek… We zijn snel verder gelopen en stonden er toch wel even van te bibberen. Gelukkig geen gewonden, alleen echt jammer van de broek!

Thuis heb ik soep met aardappelen gegeten en dan rijst, linzen, kip, komkommer en gebakken platanos (bakbanaan).
Na het eten weer naar Sarah gegaan voor nog snel even op internet te gaan.
Na meer dan een half uur te proberen en te prutsen aan de computer eindelijk nog even kunnen babbelen met Tobe! Ook nog wat verder geknoeid met de foto’s op mijn blog.
Opeens hoorden we van buiten het lawaai van brekend glas, veel geroep en er liepen ineens allemaal jongeren over en weer door de straat. Uiteindelijk kwam de politie er nog bij en wij waren maar aan het denken dat we er zo meteen langs zouden moeten om thuis te geraken. Hmm, niet zo ideaal. Gelukkig was er op het eerste zicht niets ernstig aan de hand en hebben we het toch maar gewaagd.
Sarah is gaan inpakken voor ons weekend, ik ben nog even langs de supermarkt gegaan om water te kopen (waar iedereen weer overdreven vriendelijk voor me was) en ik ben dan thuis ook mijn spullen gaan pakken.

Dit weekend hebben we de kans om mee te gaan met Myriam en Karin met een georganiseerde trip naar Otavalo. Het programma klinkt heel veel belovend en deze kans wilden we niet laten liggen.
Alleen moeten we zaterdag al om 7u klaarstaan aan de school van Myriam, voor ons is dat eerst nog een heel stuk rijden met de bus en dus heel vroeg opstaan.
Daarom hebben we kunnen afspreken om in een huisje te slapen voor 1 nacht in het gebouw waar Myriam en Karin verblijven.

Sarah is me komen ophalen en we zijn eerst nog even langs de bakker gegaan voor broodjes voor die avond en de dag erna. Dit was echt heel grappig, de bakker heeft voor ons een prijsje gemaakt en een gratis koekje erbovenop, omdat we zo’n mooie glimlach hadden, haha! Buitenlandse meisjes zijn heeft hier zo zijn voordelen :)
We hebben heel de tijd samen zitten giechelen en babbelen in de bus, onze reis was begonnen!! Ik heb genoten van de overheerlijk broodjes, daar komen we nog eens terug, echt lekker! We hebben nog staan sukkelen met onze rugzakken in de hobbelende bus, giechel giechel!
Na de busrit moesten we nog een stuk wandelen tot aan het huis van Myriam. Ondertussen was het al een tijdje donker, maar we waren met 2 en hebben het er toch maar op gewaagd, het was nog niet zo laat. Op straat werden we heel de tijd nagefloten en nageroepen ‘guapa guapa’, op de duur konden we onze lach er echt niet meer door inhouden! Man man, het is me hier wat!
We hebben de weg weer enkele keren moeten vragen, maar zijn er dan toch goed geraakt. Myriam en Karin hadden bezoek van een Duitser die net een reis door de jungle had gemaakt. We hebben zijn foto’s kunnen zien en de verhalen gehoord (deze keer geen Spaans maar Engels). Het zag er echt prachtig uit, dit moeten Sarah en ik ook zeker nog proberen te doen!
We hebben nog wat spullen uit onze rugzak gehaald om daar te laten, want die was wat zwaar
Ons appartementje was heel gezellig, jammer dat het maar voor een nachtje was!
Helaas zaten we midden in de uitgaansbuurt en sliepen we precies midden in 2 of 3 disco’s, niet te doen! Tot na 3u is de keiharde muziek doorgegaan, daarna was er nog veel lawaai van mensen. En ik had mijn oordopjes niet bij! Gelukkig heb ik er af en toe wat kunnen doorslapen, maar erg veel hebben we niet geslapen. Om half 6 moesten we er al terug uit.
Het weekend naar Otavalo kon beginnen !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten