donderdag 2 september 2010

Aprender Español

Op mijn 2de dag, woensdag 1 september was ik al om 5u wakker. ’s Avonds ben ik echt heel erg moe en ’s morgens veel te vroeg wakker. Hopelijk gaat deze jetlag snel over, want de ochtenden duren me toch wel iets te lang zo. Ik maak van de tijd gebruik om mijn verhalen op te schrijven en wat te lezen. Al het lawaai helpt ook echt niet om wat langer te kunnen slapen. De stad begint hier echt al heel vroeg volop te draaien, je hoort autoalarmen, toeterende auto’s, sirenes, geluiden in huis, hanen, honden, … Vanaf 6u begint het snel licht te worden en om half 7 is het volledig licht.
Ik was toen nog steeds niet terug in slaap en lag met een vreselijke snotterneus en hoofdpijn van moeheid nog steeds in bed, wachtend op
de ochtend. Sarah is ook al verkouden aan het worden.

Ik vind het soms wel wat frustrerend en lastig dat ik de mensen hier nog niet zo goed versta en dat ik mezelf niet goed kan uitdrukken. Toch blijven we moedig verder proberen. Gelukkig zie ik Sarah soms om wat bij te praten!

’s Morgens heb ik nog eens een poging gedaan om te douchen. Ik zag er tegenop om terug onder zo’n ijskoude douche te gaan staan, want deze keer moest ik ook mijn haar wassen. Gelukkig heeft Jaime (de vader hier) het nog eens goed uitgelegd en als je de douche niet te ver opendraait heb je een beetje warm water, heerlijk! Douchemissie was geslaagd en ik blij en proper :)!
Hierna heb ik samen met Jaime ontbeten, de anderen sliepen nog. Daarna kwam Silvana ons rond half 10 ophalen voor de les Spaans
(weer wat later dan het afgesproken uur :)), eerst was ze al langs het huis van Sarah gegaan. Silviana is echt een hele toffe en vriendelijke mevrouw, tijdens de les lachen we soms heel wat af.
Ik voel me hier wel nogal groot, de mensen zijn hier een stuk kleiner dan bij ons. Ik ben zelfs groter dan Jaime en Gabriel (de zoon in mijn gastgezin), best grappig.

De Spaanse les ging goed! Sarah en ik krijgen samen les in een klein lokaaltje van een huis.
We hebben terug wat basisdingen gezien, maar dan specifieker voor hier, want de uitspraak en het woordgebruik is hier toch wel wat an
ders dan het Spaans uit Spanje.
Het was goed om al die zaken te herhalen, want van de cursus in België was er niet meer zo heel veel blijven hangen en door dit te herhalen komt het allemaal terug naar boven. Ik merk wel dat het goed is geweest van in België al een cursus te volgen, want verschillende woorden herken ik toch nog wel.


Rond half 2 zijn we terug naar huis gegaan om te eten. Het was een super lekkere soep van spinazie en aardappels en daarna vlees met gebakken banaan en koude groentjes. Ik heb samen met Jaime en Gabriel gegeten.
Na het eten heb ik mijn huiswerk gemaakt en ben aan het typen gegaan om mijn verhalen op de blog te kunnen zetten.
Rond 5u ben ik alleen naar het huis van Sarah gegaan, als je alleen over straat wandelt als vreemde wordt je wel wat vaker nagekeken. Samen met Sarah ben ik dan naar een klein internetcafeetje gegaan waar we onze mails hebben gelezen en onze verhalen hebben gepost op de blog.
Om half 7 ben ik terug naar huis gegaan en hebben we nog wat soep en een broodje gegeten.

Hierna heb ik gevraagd waar ik een simkaart voor mijn gsm kon kopen. Want als je hier zo lang verblijft is het echt wel beter om er één van hier te hebben. Jaime heeft me dan mee naar beneden genomen en we zijn er één gaan kopen in 1 van de vele kleine winkeltjes die er in alle straten heel veel zijn. Je moet het huis maar een stukje uit en je kan al aan van alles geraken!
’s Avond hebben we nog een film gezien. Er is nog bezoek langs geweest en dan ben ik gaan slapen. Weer moest ik proberen in slaap te vallen met filmgeluiden en veel straatlawaai op de achtergrond. Gelukkig ben ik steeds zo moe dat dit wel redelijk vlug lukt!

5 opmerkingen:

  1. Leve de lauwe pisstraaltjes van de douche!! :)

    Zoensels X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tobe, Tobe! Via deze weg richt ik mij even tot u :p (nu hoop ik natuurlijk dat jij de reacties ook leest)! Oordopjes van "Quies" in de apotheker! Ik slaap daar al meer dan 2 jaar mee en die zijn echt goed! Het zijn zo in een plastic doosje, 3 paar normaal, in verschillende kleuren, of allemaal oranje, da maakt ni uit. Stuur die maar op, met de groeten van mij ;)

    En Janna, ik snap je wel denkik, zo je niet helemaal kunnen uitdrukken voelt heel raar aan denk ik... Maar dat het een uitdaging ging zijn wist je op voorhand! En je leert echt snel hoor, als het "moet".
    De stad is wel erg anders dan hier é, zo al die kabels boven de wegen enz. En is het trouwens wel veilig om alleen over straat te lopen?

    Veel groetjes!
    Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat supper al dat apparte eten, straks wil niets anders meer. Heerlijk ook al die foto's er nu bij dat maakt het nog makkelijker om te volgen je spannende avonturen, groetjes
    Rica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ¡Hola Janna!

    ¿Qué tal?
    Fijn te lezen dat alles goed gaat daar in Ecuador!
    Dat spaans spreken komt wel los..in het begin even wat wennen(vooral als ze lekker snel spreken :) maar dat gaat goed lukken..als je terug komt ga je denken van"hmm..nederlands..hoe ging dat nu weer?" ;)
    ¡Te deseo un buen viaje en blijven bloggen he!

    ¡Hasta la proxima!

    Jef(vriend van Tobe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Hey!!

    Even laten weten, ondertussen ben ik het al wel redelijk gewoon om door het ‘normale’ lawaai heen te slapen. Ik heb al een keer oordopjes moeten gebruiken, maar da slaapt echt ni zo comfortabel vind ik en dan ben ik ook bang dat ik m’n wekker ni zal horen ;)
    Ik slaap ni zo heel veel hier, maar het lukt net. Ik ga vooral even afwachten tot ik in het studentenhuis zit. Misschien valt het daar veel beter mee met het lawaai en heb ik verder helemaal geen oordopjes nodig :) Hopelijk! Toch zeker bedankt voor de tip!

    De taal, tsja, dat gaat nog niet zo goed vooruit als ik had gedacht. Maar da komt wel goed, kheb nog een dikke 4,5 maand de tijd hé! We blijven ons best doen :)

    Het is best wel veilig om alleen over straat te lopen in de buurt waar ik nu verblijf. Ik doe dit toch regelmatig als ik naar Sarah ga of terugkom. Alleen als het donker wordt kan je beter niet alleen gaan. Toch heb ik dit al moeten doen op een onverwacht en is er gelukkig niks gebeurt, maar ik neem liever het zeker voor het onzeker en als het kan ga ik ’s avonds toch niet alleen naar buiten.

    Verder lukt hier alles wel redelijk goed! Alleen mis ik thuis soms wel een beetje…

    Zoen X

    BeantwoordenVerwijderen