donderdag 9 september 2010

Quito in den donker

Lunes 6/9/’10

Zondagavond lag ik er laat in en ben maandagochtend echt vroeg wakker geworden. Er kwamen allemaal vrachtwagens parkeren op het plein onder mijn raam, met veel lawaai, getoeter, geroep en dat al om half 6! Daar was ik wel even redelijk gefrustreerd van…
Gelukkig ben ik na een tijdje nog voor even in slaap gevallen, maar was toch nog wel heel moe. Maar het lekkere ontbijt compenseerde dit wel een beetje :) (stukjes meloen en banaan + broodje + hardgekookt eitje).Om half 10 richting de Spaanse les gegaan. Daar ging het niet zo super goed, het lukt me maar niet om alles te kunnen onthouden. Daar was ik wel een beetje teleurgesteld van. Ik zal maar proberen om alles vaak te herhalen, we zien wel veel op 1 les.
Thuis heb ik samen met Jaime gegeten (witloofsoep met pasta en kaas en dan frietjes! met kip en brocoli).
Hierna heb ik snel nog wat verslaagjes proberen te maken, want ik had om 3u afgesproken met Sarah om naar het internetcafé te gaan. Ik heb me gehaast om toch nog wat tekst te hebben voor op de blog. We moeten hier steeds zo vroeg op internet gaan omdat het dan in België al naar na 10u gaat. Daar heb ik met Tobe kunnen babbelen :) :) :) !! Eerst wilde het weer allemaal niet goed werken, maar ik was wel echt blij toen het uiteindelijk toch lukte!

Toen ik terug thuis kwam heb ik Jaime wat gezelschap gehouden en ’s avonds hebben we een film gezien. Het was een behoorlijk spannende film!
Net op het moment dat de slechterik iemand aan het wurgen was valt hier plots de electriciteit uit, alles pikdonker! Jaime is een pillamp gaan halen en we zijn op het dak gaan kijken waar tot waar de stroompanne ging. Een heel stuk van Quito was helemaal donker en een eind verderop konden we wel nog lichtjes zien. Dat was wel een grappig zicht, zo een donker stuk tussen al die miljoenen lichtjes!
Dan hebben we dat dus ook alweer eens meegemaakt hé :)
Vanmorgen tijdens de Spaanse les was de elektriciteit ook al uitgevallen, maar omdat het dag was konden we niet zien of dit bij de andere huizen ook zo was.
Na een tijdje gingen de lichten terug aan en hebben we verder naar de film gekeken. Tegen 9u kwamen Lupe en de kinderen thuis en hebben we soep met broodjes gegeten.
Daarna ben ik nog wat gaan verder typen aan de verslagen zodat ik morgen weer een aantal berichten op de blog kan zetten.Voor het slapengaan heb ik geprobeerd nog wat Spaans te studeren, want we hebben weer een heleboel nieuwe werkwoorden en vervoegingvormen gezien. Het is best moeilijk om te onthouden, zo hele lijsten werkwoorden ineens!
Morgen dus terug naar Spaanse les in de voormiddag en in de namiddag richting internetcafé om voort te bloggen en te skypen.


Martes 7/9/’10:Dinsdag heb ik toch al iets langer kunnen slapen. Om half 8 heb ik alvast nog wat verder gewerkt op mijn laptop en om 8u ben ik opgestaan. Stom genoeg zat ik weer opgesloten in mijn kamer! Dat verhaal was ik gisteren vergeten te doen. Mijn deur klemt al wat van in het begin, maar als ik er hard aan trek gaat ze altijd wel open. Vreemd genoeg lukte dit opeens niet meer. Ik kreeg er geen beweging meer in… Gelukkig had Jaime mijn gerommel aan de deur gehoord en heeft hij met iets tussen de deur gepeuterd en heeft ze zo terug open gekregen, oef! Ik was van plan om ze in het vervolg tegen te zetten, maar gisterenavond duwde ik net iets te hard en zat ze weer toe… Na een paar keer kloppen en wat gerommel is Jaime me weer komen bevrijden :) Nu toch beter opletten, want dit wil ik niet iedere ochtend voor hebben!De Spaanse les ging vandaag iets beter, maar ik heb toch nog heel veel te leren!
Daarna weer naar huis om te eten. Deze keer een typische soep van de Inca’s ofzoiets, ik heb het niet helemaal goed begrepen. Daarna rijst + gestoofd vleesje met wat groentjes + gebakken banaan. (ik meld het maar steeds voor degenen die dit graag weten ;)).
Snel de verhalen afgewerkt, alles mee op m’n stick en hup weer richting Sarah gewandeld. Deze keer had ik afgesproken om met mijn ouders te babbelen. Ons internetcafeetje waar we al ongeveer vaste klant zijn geworden was stom genoeg gesloten, dus moesten we op zoek naar een ander. Gelukkig was er nog één op de drukke baan, maar daar wilde het allemaal niet goed werken. Nog een heel gedoe voor ik mijn ouders eindelijk aan de lijn heb kunnen krijgen. Na een fijne babbel heb ik nog wat voort gewerkt aan de blog, die ook eerst moeilijk deed.
Hierna ben ik met Sarah nog even naar de supermarkt gegaan en we moesten ook geld af halen. Maar de automaat deed het niet, dat wordt iets voor de volgende dagen om verder te onderzoeken hoe we aan geld kunnen geraken. Bij schemer ben ik maar snel terug naar huis gegaan.Leander, het zoontje (7 jaar) van de zus van Silvana, was weer bij mijn gastgezin thuis. Echt een grappig ventje. We hebben heel de tijd ‘jenga’ gespeeld, dan heb ik mijn huiswerk nog gemaakt en om half 9 hebben we hier gegeten (we eten ’s avonds soms echt laat). Vlak voor het eten was het licht weer uitgevallen! We zijn weer op het terras gaan kijken en het was weer over heel onze wijk. Het was weer na een tijdje gewoon terug in orde.Wat hier ook vaak gebeurt is dat het licht minder fel wordt als de douche wordt opengedraaid of als er een ander apparaat aangezet wordt.We hebben gezellig samen met z’n allen aan tafel lekker gegeten (ondertussen waren de mama van Leander en een andere jongen hier ook). We hebben iets typisch van hier gegeten, gebakken balletjes gemaakt van onder andere platanos (soort bakbanaan), banaan en wat kaas ertussen heb ik begrepen, het was lekker!
Ik zat na het eten op mijn laptop mijn mails te lezen die ik had opgeslagen op mijn stick, toen Leander nieuwsgierig kwam kijken. Ik heb samen met hem wat foto’s gekeken en getoond wie mijn familie is en waar ik hier allemaal al ben geweest. Hij was echt super lief, hij wees verschillende dingen aan op de foto’s om me het Spaanse woord ervan te zeggen. Hij doet ook moeite om soms een woordje Engels tegen me te zeggen, hij meent het allemaal zo goed. Fijn kereltje :)Toen het al aardig wat later begon te worden ben ik in mijn bed gekropen met mijn laptop en een goed muziekje in mijn oren en heb ik verder kunnen genieten van het lezen van de mails van Tobe. Daarna ben ik met een dikke smile in slaap gevallen :)


Miércoles 8/9/’10:

Vandaag moesten Gabriel en Nicole terug naar school. Maandag zijn de allerkleinsten terug begonnen, gisteren de iets grotere en vandaag de oudsten. Dit om het verkeer niet opeens te veel te belasten op 1 dag.
Helaas beginnen de lessen hier echt absurd vroeg! Dus moesten ze hier heel vroeg opstaan, al van voor 6u was de rust hier dus gedaan in huis. Maar ze hebben precies toch geprobeerd om wat stil te zijn. Alleen hebben ze hier de gewoonte om ’s morgens de radio of tv aan te zetten. Ik heb er nog een klein beetje kunnen doorslapen, maar veel slaap heb ik dus niet gehad vanmorgen.Ik hoop dat het in het stagiairehuis vanaf volgende week beter gaat meevallen op vlak van lawaai en geluiden, want ik zou dan graag eens wat bijslapen en op een normaal uur kunnen wakker worden.
Het leuke is wel dat ’s morgens altijd nog wat tijd heb om iets te doen. En zo erg is het nu ook allemaal nog niet, we kunnen dat allemaal wel aan en ik ben er hoogstens een beetje moe van.
’s Morgens heb ik lauw kunnen douchen en had het daarna heel de ochtend echt koud. We hebben weer heel wat nuttige woorden bijgeleerd op de Spaanse les.
‘s Middags hebben we een gerecht gegeten dat typisch van Chili is. Jaime is daar geboren en gaat af en toe nog naar daar voor zijn werk, hij houdt duidelijk nog veel van zijn land. Het was een soort rode soep met spaghettislierten in, veel rode bonen en chorizo. Het was wel lekker, maar mijn buik is er die namiddag toen toch wel helemaal in de knoop van geraakt. Leander en Nicole hebben mee gegeten, die waren al terug van school.
Na het eten is Sarah naar hier gekomen. We hebben ons met onze laptop op het dak gezet in het beetje zon dat hier eindelijk eens scheen, voor eventjes toch. We hebben een aantal zaken voor school bekeken en toen we het wat koud kregen zijn we binnen ons huiswerk voor Spaans gaan maken. We moesten allemaal zinnen maken met de nieuwe woorden die we hadden geleerd. We hebben Leander soms om wat hulp gevraagd, want dat vond hij wel leuk. Hierna hebben we met ons 3 ‘jenga’ gespeeld, Jaime en Nicole waren even gaan slapen want die waren behoorlijk moe van het vroege opstaan. Hierna wilde Leander graag schaken. Ik heb dit nog nooit gespeeld en ken er dus ook niks van. Ik heb dan in het Spaans schaken uitgelegd gekregen van Leander, ik snap er nog niet zoveel van, haha… Gelukkig kon Sarah dit wel en heb ik toegekeken :) We hebben nog een ander bordspel gespeeld, dan hebben Sarah en ik nog even een mail getypt en is Sarah snel naar huis gegaan om nog voor het donker thuis te zijn.
Ik heb me nog wat op mijn laptop bezig gehouden met foto’s selecteren voor op de blog en deze tekstjes te schrijven, terwijl ik wat muziek luister (er kruipt veel tijd in, dus ik ben er de hele avond mee zoet geweest!). Dan heb ik even broodjes gegeten en ben terug gaan voortdoen met schrijven, de rest is voetbal aan het kijken op de tv, want Ecuador speelt weer.
Ondertussen zijn alle lichten weer een keer uitgevallen in onze wijk! Het begint hier een gewoonte te worden ’s avonds, amai! Gelukkig werkt een laptop ook zonder elektriciteit, hèhè  De mannen die voetbal waren aan het kijken hadden meer pech… Gelukkig is het hier steeds na een tijdje weer opgelost.Oh en nog iets typisch van Quito dat ik misschien nog niet verteld heb is dat je het toiletpapier niet in de wc mag gooien maar in de vuilbak moet doen omdat anders de wc’s hier versopt geraken doordat ze hier zo hoog zitten. Warm water vind je hier ook niet veel en als het er is, is het geen ferme straal.
Ook heb ik hier constant een beetje een bloedneus en mijn ogen zien vaak wat rood, vermoedelijk ook een gevolg door de hoogte hier (de kleinste adertjes zullen dit niet helemaal aankunnen ofzo).
Leander is ook weer een paar keer langs gekomen. We hebben weer enkele foto’s gegeken, wat muziek geluisterd, een beetje proberen te praten (ik soms met de woordenboek erbij, want ik geraak niet altijd goed uit mijn woorden) en hij heeft een tekeningetje gemaakt met paint, echt schattig :)



Nu ga ik hier eens afronden en bijna in bed duiken. Voila, jullie hebben weer wat leesvoer :)

Ciao Xx!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten