zaterdag 27 november 2010

Cuenca en Incapirca: mooie stad, knappe gebouwen en kerken, sombreros, cuy eten en lama’s zien!!!

Sabado, 16 noviembre 2010

We zaten deze keer echt op een goede bus, veel comfortabeler en rustiger. Vreemd genoeg werden we er onderweg ’s nachts opeens uitgezet en moesten we wachten in een klein dorpje om daar over te stappen op een andere bus, die er gelukkig na een tijdje aankwam.
Deze bus was iets minder, maar ook wel goed. We hebben toch wel iets kunnen slapen. Na veel gehobbel en moeilijke tochten over zotte zandwegen zijn we om 5u ’s morgens aangekomen in Cuenca.
De laatste uren zaten er nog maar weinig mensen in de bus en konden we elk in een eigen zetel gaan liggen, wel relaxed. Het enige vervelende aan deze bus was dat die vanbinnen helemaal getuned was met verschillende kleuren discolichtjes die aan en uit flikkerden en van kleur veranderden, heel rustig slapen ging dus niet, maar in stukjes is het toch wel wat gelukt.

We zijn na de busrit met een taxi naar een hostel gegaan dat we hadden gevonden in de reisgids. Daar waren de goedkoopste kamers nog vrij. Het waren alleen echt super harde bedden en een gezamenlijke krammikkelig badkamertje.
Om half 6 lagen we in bed en konden we nog anderhalf uurtje slapen. Helaas waren ondertussen de hanen al volop aan het kraaien, ben ik daarvan pas laat in slaap gevallen en we moesten er al vroeg weer uit. Na wat gesukkel in de kleine badkamer en een koude douche zijn we alle vijf om 8 uur aan het ontbijt geraakt.
Het ontbijt viel ook niet zo mee. We hebben toch maar even gevraagd voor een betere kamer voor volgende nacht, dan maar ietsje meer betalen. We hebben nog even ons gerief daarheen gebracht en zijn Cuenca ingegaan!
Het is echt een prachtige stad! Met mooie gebouwen, veel kerken, alles is er netjes onderhouden en met karakteristieke Ecuadoriaanse mensen.
We zijn enkele pleinen langsgegaan en hebben een aantal kerken bezocht. We hebben even op een bloemenmarkt rondgewandeld en zijn verschillende leuke straten doorgegaan. We hadden op voorhand wat in de reisgids gekeken wat er interessant was om te zien.
Iets heel interessant om te bezoeken was het panamahoeden museum. We kregen er een rondleiding met uitleg hoe de hoeden gemaakt worden, leuk en interessant om te zien. Hierna konden we in de winkel rondkijken en hebben we veel hoeden gepast :) Na veel getwijfel had iedereen eindelijk zijn keuze gemaakt en hebben we allemaal een hoed gekocht. Want deze echte panamahoed wilden we toch wel mee als souvenir! Enkelen wilden ze nog wat laten aanpassen en we zijn ondertussen gaan genieten van een heerlijke brownie met ijs. Boven konden we het uitzicht over de stad gaan bewonderen.
We hebben ook nog wat korting kunnen regelen omdat we allemaal hoeden kochten :).
Van op het dak hadden we een mooie rivier gezien die we zijn gaan opzoeken. Daar hebben we even fotoshoot gedaan met onze hoeden :) Toen er wat regendruppels vielen zijn we even gaan schuilen onder een brug.

Hierna zijn we een andere kerk gaan bezoeken. We zijn binnengegaan via een zijdeur die los was. Daar zijn we 2 andere mensen tegengekomen die van plan waren om de kerk te beklimmen. Ze hadden de sleutel omdat zij in het koor zong van de kerk en ze vroegen of we mee wilden. Mooi buitenkansje! Het was wel echt weer een heel avontuur… we moesten een hele oude trap opgaan en moesten voorzichtig zijn. We moesten één voor één gaan, omdat er anders misschien te veel gewicht op de trap kwam. Boven mochten we alleen op de steunbalken wandelen, want ze wisten niet hoe goed alles daar nog was. Behoorlijk spannend dus! Maar het uitzicht was zeker de moeite! Daphne, Hemmo en Iris zijn samen met hen nog een verdiep hoger gegaan, tot de grote oude klok. Maar Sarah en ik zijn toch maar even op de stevigere balken blijven staan en hebben ons niet meer verder gewaagd, want we vonden het toch wat eng.
Na nog een leuke groepsfoto boven gemaakt te hebben en voorzichtig de trappen af te gaan stonden we gelukkig terug veilig beneden. Het stel vroeg of we nog verdere plannen hadden en ze stelden voor om samen met ons naar el mirador te gaan (een uitkijkpunt in de stad). We zijn er met z’n alles heengereden in twee taxi’s. We hadden er een mooi uitzicht, we hebben even rondgekeken in een winkeltje en zijn terug naar beneden gereden. We hebben nog eventjes op een marktje rondgekeken, hebben dan afscheid van hen genomen en zijn even terug naar ons hostel gegaan.

We hadden in onze reisgids gelezen dat Cuenca een goede plaats is om cuy (cavia) te eten en aangezien Hemmo, Iris en Daphne dit nog niet hadden gedaan, was dit ons doel voor de avond!
Op aanraden van onze reisgids zijn we naar een restaurantje gereden. Een mooi, prima verzorgd, best sjiek en gezellig plaatsje, waar we de hele avond als enige klanten hebben gezeten. Gelukkig was het mogelijk om daar cuy te proeven, we moesten dan wel een hele tijd wachten. Opeens kwam er een man binnen met een zakje en wij maar fantaseren dat daar dan waarschijnlijk het diertje in zat. Een tijdje later kwamen ze ons vragen of we het beest nog heel wilden zien, voor ze het in stukken gingen verdelen op de borden. Natuurlijk wilden we dat gezien hebben! Dus kwamen ze het beest (geen tje) brengen op een schotel, het lag er mooi op met allemaal groentjes rond en een tomaat in zijn mond. Wij vonden het helemaal geweldig en hebben waarschijnlijk verschrikkelijk de verwonderde toerist uitgehangen, haha. We hadden ook allemaal een ander gerecht besteld, omdat we gewoon gingen proeven en de cavia dan verdelen. Ik had, volgens de vertaling die we dachten, geit gekozen, ook bijzonder om eens te proberen en echt lekker.
We hebben dus goed zitten smullen en hebben daarbij genoten van een zoet glaasje wijn. De cavia smaakte wel heel anders dan ik hem daarvoor had gegeten. Hij was heel zout en ik vond hem echt lekker. Iris was helemaal gefascineerd door zijn botjes en heeft ongeveer heel het beest ontleed, zo grappig! Ze vond het zo boeiend en zat daar maar te prutsen met onderdeeltjes cavia, ze wilden het zelfs mee naar huis nemen. Dat heeft ze dan ook echt gedaan, de mooiste botjes helemaal proper gemaakt en meegenomen in een servet. Wij zagen dit alleen net iets minder zitten, maar we hebben er echt ontzettend om gelachen en heel de avond ongelofelijk gezellige lol gehad. Op de duur zaten we daar allemaal met de slappe lag, niet te doen! We zijn me de bende wel… amai! :)
Het was echt een toffe en geslaagde dag!
Na de lange avond in het restaurant zijn we nog enkele mooi verlichte gebouwen gaan bewonderen in het donkere Cuenca.
Hierna zijn we terug naar het hostel gegaan en konden we in een veel beter bed kruipen.

Zondag stond ons een dagje naar Incapirca te wachten, dit verhaal volgt nog…
Mucho trabajo aqui!

Hier is het dan!

Domingo, 17 noviembre 2010

Op tijd opstaan en op pad. Deze keer geen ontbijt in het hotel, maar wat broodjes gekocht onderweg. In de busterminal van Cuenca zijn we op zoek gegaan naar de juiste bus. Onderweg konden we onze ogen weer uitkijken!
We moesten er in een dorp uit, om van daar naar Ingapirca te geraken. We kregen het voorstel van een man met een jeep om mee te rijden met hen voor een aantal dollars. Dit leek ons wel handig en dus zaten we daar met vijven in de open laadback van de jeep met onze haren in de wind, langs magnifieke landschappen en weer over zotte weggetjes.
Na een tijdje rijden kwamen we aan in een klein dorpje, met een kerkje op het plein. Daar waren muzikanten leuke muziek aan het maken en er was veel volk op pad.
We hebben even gekeken en geluisterd naar de muzikanten en zijn dan doorgewandeld naar Ingapirca. Dit is een plek met ruines van een belangrijke tempel van de Inca’s.

We zijn eerst in het museum gaan kijken, waar hele oude voorwerpen lagen die ze hadden gevonden, met wat uitleg en geschiedenis erbij. Er waren ook leuke winkeltjes met de typische Ecuadoriaanse souvenirs.
Dan zijn we de ruines gaan bekijken en hebben we ons aangesloten bij een groep met een Spaanse gids. Hij sprak heel snel, dus van de uitleg hadden we niet altijd alles mee, maar het was wel leuk om allemaal te zien.
Er liepen ook verschillende lama’s rond, geweldig om te zien!!! :) Ik helemaal blij dat ik eindelijk lama’s in Ecuador had gezien, hihi.
We zijn de zonnetempel opgeklommen en hadden een mooi uitzicht van daaruit. We kregen uitleg over hoe de Inca’s hier leefden en hierna zijn we nog enkele winkeltjes gaan bekijken.
Er was ook nog een interessante rots om te bekijken, die de vorm zou hebben van een indianengezicht. Hiervoor moesten we eerst een stuk wandelen. Het was inderdaad de moeite om te zien en het leek er heel sterk op!
Hierna zijn we terug naar de ingang gewandeld, waar we hadden afgesproken met onze chauffeur, die ons daar terug zou komen ophalen.
Na weer een heuse rit kwamen terug aan in het dorp waar we de bus terug konden nemen naar Quito. We zijn eerst nog even naar een bakkertje gegaan om broodjes en lekkers te kopen als middag- en avondeten.

Helaas zat de bus echt overvol en moesten we allemaal rechtstaan, tussen een hoop andere mensen. Niet zo heel simpel in Ecuadoriaanse bussen met Ecuadoriaanse chauffeurs… Ik stond ergens helemaal van voor en ben na een tijdje aan de praat geraakt met een Ecuadoriaan die in België had gewoond, best grappig. Hij kende dus ook een klein beetje Nederlands. Opeens moesten we dan de man die de buskaartjes komt controleren meekomen naar achter. Sarah had al een plaatsje gevonden ergens en wij kregen met ons vieren enkele plaatsen op de achterbank, waar we ons op propten en ons gerief allemaal probeerden neergezet krijgen. Er moesten een aantal jongens opstaan om plaats voor ons te maken, beetje vreemd.
Gelukkig konden we in de loop van de rit iets gemakkelijker gaan zitten, nadat er meer stoelen vrijkwamen. Ik zat naast Sarah op de duur en we zijn nog aan de praat geraakt met een aantal mensen op de bus.

Na de drukke busrit kwamen we aan in het busstation van Quito en hebben we nog een bus kunnen vinden naar huis.
We waren ergens rond 11 uur ’s avonds thuis, dus heel schappelijk en nog een goede nachtrust voor de boeg.
We hadden er weer een geslaagd en leuk weekend opzitten en hebben weer wat meer van het mooie Ecuador leren kennen :)