maandag 6 december 2010

La nueva casita

Lunes, 18 noviembre 2010

Vroeg opgestaan en wel goed geslapen, na een doucheke en ontbijt van overschot van de reis heb ik nog wat verder gewerkt aan een lesje en heb ik een liedje vertaald.
Ik heb samen met Hemmo ook nog een planning voor de week gemaakt, wat we allemaal gaan doen in la casita.
Verder heb ik nog wat foto’s gekeken met Hemmo en Iris, die hun voormiddag voor een keertje hadden vrijgenomen. Het was een gezellige ochtend en ik ben hierna naar de markt vertrokken.
Ik heb het kleine jongetje weer naar de markt gedragen en hij weende alleen even in het begin.

Ik heb de kinderen hun handen gewassen en hierna hebben we weer samen de liedjes gezongen. Er was een nieuwe Duitse vrijwilligster en ik heb haar wat uitleg gegeven, half in het Engels en ook wat Spaans.
Ik heb mijn lesje buiten gedaan met alle kinderen en Jesica heeft ook mee gedaan. Het was leuk! Soms snapten ze het niet helemaal, maar dat gaf niet.
Esteban was ondertussen bezig met de muur buiten te beschilderen.
Binnen hebben we nog een activiteit gedaan, ik moest de jongste van het gezin om het half uur op het toilet zetten om zindelijk te leren worden en de nieuwe vrijwilligster was wat verward en haar heb ik ook vaak moeten voorthelpen.
Dan ben ik met een deel van de kinderen buiten gaan spelen en daarna nog een tijdje binnen.
Hierna hebben de kinderen iets te drinken en te eten gekregen en heb ik de bekers afgewassen.
Na de laatste activiteit zijn we terug naar de markt gegaan. Het kleine jongetje was moe en viel meteen in slaap in mijn armen, ik heb toch maar weer even draagdoek gemaakt.

Onderweg naar huis heb ik met Esteban een tijdje gebabbeld.
Thuis heb ik gegeten en na een tijdje kwamen Hemmo en Iris thuis en konden we gezellig met drie eten.
Om 2 uur ben ik naar het internetcafé gegaan en heb een leuke babbel kunnen doen met mijn ouders en daarna met Tobe.

Rond 4 uur ben ik met Hemmo naar la casita gegaan om daar voort te doen. We hebben eerst even bekeken hoe we het kunnen aanpakken.
We hebben eerst alle spullen aan de kant gezet en alles eens goed geveegd. In de speelhoek liggen van die in elkaar te puzzelen schuimmatten, die hebben we allemaal uitgehaald. We hebben er lang aan zitten schrobben buiten, op ons knieën met een borstel. Het was veel werk, want ze waren goed vuil, we kregen er helemaal lamme armen van! Ze zijn wel een stuk properder geworden, van grijs naar blauw, roze en geel :)
Daarna hebben we nog heel wat meubels, zetels en kasten versjouwd en wat schoongemaakt. Er is dus al wel wat verandering, andere inrichting en verbetering nu, morgen doen we voort met de rest.
Tegen 6 uur goed moe terug naar huis, waar we wat met elkaar hebben gebabbeld.

We zijn eerst met z’n vieren naar de winkel gegaan, lekkers gekocht en dan gezellig samen gekookt. Het eten was weer echt heerlijk! :) Tortelini met verse spinazie en lekkere saus, hmmm! We hebben er goed van gesmuld, het was gezellig aan tafel en we hadden weer veel pret deze avond.
Na het eten hebben we samen nog foto’s gekeken van het weekend en daarbij zoo hard gelachen dat we er buikpijn van kregen :D
Tussenin was het even tijd voor een dessertje, we hadden heerlijk ijs gekocht!!! Het was een verrukkelijke avond en het werd al snel laat en tijd om te gaan slapen!

La casita voor




Martes, 19 octubre 2010

Weer vroeg op en nog wat aan mijn blog gewerkt.
Veel regen vandaag en echt slecht weer, brrr koud. Snel naar markt met regenjas. Er waren niet veel kinderen. Er gingen twee hele kleine jongetjes mee en de jongste bleef maar huilen. We hebben die dag alles geprobeerd om hem te troosten, maar niets hielp.
Voor eerst hebben we gezongen op de nieuwe plaats en de grote kinderen gingen nu ook op een andere plaats aan hun huiswerk werken.
We hebben allemaal pogingen gedaan en ons lang bezig gehouden om het kleine jongetje te doen stoppen met huilen, maar uiteindelijk heeft iemand hem terug naar de markt, naar zijn moeder, gebracht.

De jongste kinderen zitten nu beneden met meer ruimte aan hun tafeltjes. Voor ons is het zo ook veel gemakkelijker om hen te kunnen helpen. De oudere kinderen werken nu boven, een beetje meer apart en zo is het wel rustiger.

We hebben met de kinderen maskers gemaakt, dit was wel leuk en we hebben ineens de kleuren hiermee nog eens geoefend. Dit lijkt er maar niet in te gaan bij hen, dus het is nodig van hiermee te blijven oefenen.
Ik heb ook nog veel met de nieuwe Duitse vrijwilligster gepraat. Het werk hier was niet helemaal wat ze verwachtte en ze gaat waarschijnlijk een andere plaats zoeken.
De kinderen mochten kralen rijgen en daarna vrij spelen binnen.
Na het drankje weer tanden poetsen. Ze hebben nog puzzels gemaakt en we hebben veel liedjes gezongen met hen met veel bewegingen bij. Echt goddelijk om ze dan bezig te zien :)

s’ Middags hebben we thuis hotdogs gegeten :) jeej! Ik was echt super moe, maar heb me toch maar voortgesleept, want er stond ons nog veel te doen vandaag.
Met Hemmo ben ik even naar internet gegaan om onze jungletocht te boeken. Jaja, we hebben grootse en avontuurlijke plannen! Sarah ging ook mee om te skypen met thuis. Ik ook nog even gebabbeld ondertussen.
In la casita hebben Hemmo en ik weer veel verhuisd en opgeruimd. Nu staat alles ongeveer goed en het is er echt heel netjes opgeruimd. Er moeten nog aantal dingen veranderen, morgen gaan we eerst snoezelshoppen! We gaan waarschijnlijk een kleine snoezelruimte maken voor de kinderen.

Om 6 uur terug naar huis. Daar hebben we even gewacht tot de anderen thuis waren. Het was weer dinsdag pizzadag :) hihi. We zijn weer gaan profiteren van de promo en hebben echt heerlijke pizza gegeten!!! We hadden het grootste formaat van pizza besteld, maar kregen die natuurlijk twee keer door de promo. We hebben hem toch niet helemaal gekregen en onze buiken zaten goed vol! We hadden het weer heel gezellig met ons vijven samen.
Toen we daar zaten te eten zagen we ineens een jongen door het raam die ’s avonds laat op straat snoep was aan het verkopen. We zijn snel naar buiten gelopen om hem een stuk pizza aan te bieden, maar dit wilde hij niet. Hij wilde alleen zijn snoep verkopen voor geld.

Onderweg naar huis zijn we in een cd en dvd winkel beland. Dat is echt lachen hier, want alle winkels hier staan vol met rekken gekopieerd spul, niet normaal! Dat kan hier gewoon, ze hebben ook niks anders in hun winkel. Wel veel goeikoper natuurlijk :) We hebben er lang staan snuisteren en de verkopers hebben muziek voor ons afgespeeld. Op de duur stonden we er zot mee te zingen en dansen, grappig. We hebben enkele dingen gekocht en ook wat muziek van hier, reggeaton enzo, jeej :). Leuk om mee te nemen naar huis. We hebben ook nog wat proberen af te dingen met wat truckjes en na wat smeken is het ons gelukt! :)

Thuis hebben we natuurlijk eerst even naar onze nieuwste aanwinsten geluisterd en dan snel bed in. Ik had het plan van eens vroeg te gaan slapen en ondertussen was het niet meer zo super vroeg. Snel oogjes dicht dus, hasta mañana!







Miercoles, 20 octubre 2010

’s Morgens voor het werk eerst weder even aan de blog gewerkt en veel gepraat met Daphne over la casita en de kinderen. We hebben al veel goede plannen en ideeën en misschien ga ik haar binnenkort ook wat helpen in het woonhuis.

Op markt stond Jessica al te wachten, eindelijk waren er weer wat meer kinderen.
Esteban of die Duistse vrijwilligster kwamen maar niet opdagen en niemand wist iets van hen. We hebben eerst weer vrolijk gezongen met de kinderen en dan aan de activiteit begonnen waarbij ik veel heb geholpen. Ondertussen de jongste kinderen die waren aan het spelen wat in het oog houden en hier en daar een luier verversen.
De kinderen hebben voor het buitenspelen nog even met de kralen een ketting gemaakt. De jongste van het woonhuis zetten we vanaf nu elk uur op het toilet en dat gaat goed. Ik probeer ook steeds haar spraak te stimuleren, want dat loopt bij haar nog niet zo goed.

Tijdens het buiten spelen had ik de springtouwen mee naar buiten genomen. Handig dat ik alles nu beter weet liggen door het opruimen.
De kinderen vonden het heel leuk. Ik heb een ouder meisje leren springen en de kleinsten mochten over het bewegende springtouw springen. Een meisje dat het al goed kon heb ik wat truckjes bijgeleerd. .
Ondertussen heb ik een babbeltje gedaan met Ely, leuk.

Na een tijdje heb ik de springtouwen aan elkaar geknoopt en hebben we met een groot springtouw gesprongen. Ely en zelfs Jesica, met haar dikke buik, hebben ook meegedaan, tof en grappig! Voor Jesica begint de bevalling steeds dichterbij te komen, het is echt knap dat ze alles nog steeds zo vol enthousiasme meedoet.
Het was een vrolijke dag en ook beter weer.
Het jongetje van het woonhuis had het alleen wel wat lastig vandaag. Ik heb wat extra aandacht aan hem geschonken en de probleempjes opgelost met hem. Het is belangrijk dat we andere manieren aanbieden en laten zien hoe het beter kan, want nu pakken ze speelgoed gewoon af en reageren ze vaak agressief op elkaar en maken zo alleen maar ruzie.

Binnen had Jesica muziek opgezet. De kinderen zaten dansend aan tafel, heel grappig en zo zalig om de kinderen bezig te zien. Ze kregen een broodje en jugo en hierna hebben we ons nog wat geamuseerd met de muziek.

In de namiddag ben ik samen met Hemmo gaan shoppen voor la casita en de snoezellruimte met geld dat Hemmo en Iris hadden ingezameld. Het was heel vermoeiend!!! Gelukkig hebben we wel wat gevonden.

’s Avonds moesten we nog koken, weer lekkere gevulde groentjes gemaakt. Iedereen was heel moe… We hebben nog wat gekeken naar clips op een van onze nieuwe cd’s, allemaal van die oude liedjes, gieren :)
Nog een beetje aan mijn blog geschreven en vroeg bed in.

La casita na







Jueves, 21 noviembre 2010

Jesica had een ijsje mee voor mij en Esteban, toen ze ’s morgen aankwam op de markt, lief en lekker :)
We hebben de kinderen meegenomen en zijn naar la casita gewandeld. Esteban was er vandaag wel en ging de muur buiten verder schilderen, het wordt mooi.
De kinderen hebben vandaag de rechthoek geleerd en mochten een getekende rechthoek volplakken met schors. Dit was niet gemakkelijk en ze knoeiden veel, er was dus genoeg te doen om te helpen.
Hierna hebben we met hen gestempeld, dit vonden ze heel leuk, maar we moesten vaak zeggen hoe het moest. Ze luisteren niet altijd even goed en zitten dan al gauw met de stempel overal, behalve op hun blad.
Ze mochten nog een tijdje binnen spelen, maar moeten vanaf nu wel hun schoenen uit doen op de matten die na ons harde werk nu proper zijn.
Ik had de bak met koken eten spulletjes gepakt en dit had een groot succes. Ik heb veel te eten gekregen en zijn hebben goed gekookt :)

Daarna hebben we buiten nog even met de bellenblaas gespeeld. Ze kregen popcorn en jugo, hierna weer tanden poetsen. Ze mochten elk nog een liedje zingen en dan zijn we terug naar de markt gegaan.

Thuis heb ik samen met Hemmo en Iris spulletjes uitgezocht die zij nog aan de scholen waar zij werken kunnen schenken. Ik had verschillende dingen meegenomen vanuit België, onder andere kleurpotloden, stiften, boekjes, speeltjes, spelletjes, …
Het is al hun laatste dag dat ze gaan werken en zij hadden ook spulletjes mee. Ze hadden in Nederland ook veel geld ingezameld met acties en ze hadden nog veel over. Ze gingen een bedrag aan de scholen schenken en Sarah en ik hebben ook nog een deel gekregen. Ik mag daarmee verder la casita in orde brengen en Sarah kan het op haar school ook goed gebruiken, voor onder andere de snoezelruimte.
Ik heb in de namiddag gewerkt aan lesjes en muziek ervoor uitgezocht.

Toen Hemmo en Iris terug waren van de school hebben we eerst al hun bedankt cadeautjes bewonderd. Dan zijn we met de snoezelspullen naar la casita gegaan om al eens te kijken wat we al konden doen.
Er waren veel kinderen die kwamen voor de huiswerkbegeleiding en eerst hebben we wat met hen gespeeld. Toen zij terug doorgingen naar de markt zijn wij aan de slag gegaan. Maar al gauw bleek dat we nog niet veel konden doen, want er geen werkgerief was en we hadden ook nog wat spullen tekort. Wel jammer, maar ik zal hier dan aan voort werken, want Hemmo en Iris vertrekken na onze jungle reis terug naar Nederland.
We hebben nog wat met de kinderen van het woonhuis gespeeld en de jongste was op mijn schoot in slaap gevallen. Uiteindelijk zijn we doorgegaan.

Sarah en ik hebben stagesupervisie gehouden en aan onze verslagen begonnen. De anderen gingen naar internet en de winkel.
We hebben gekookt en met ons vijven weer lekker gegeten. Daarna heb ik nog wat gewerkt en voor het slapengaan zijn we begonnen aan de prachtfilm Motorcycle Diaries. Maar ik was zo moe dat ik maar op tijd ben gaan slapen.











Viernes, 22 noviembre 2010

’s Morgens stond opeens de onderbuurvrouw aan de deur met een rekening van het water en een hele Spaanse uitleg daarbij.
In la casita hebben we film gezien met de kinderen, het was wel eerst een hele kunst om de dvd speler aan de praat te krijgen. Ik zat er het meeste van de tijd alleen met de kinderen en had dus groots werk om ze allemaal rustig en braaf te houden, amai!
Ondertussen was het kleine ventje van de markt op mijn schoot in slaap gevallen, dus ik kon niet zoveel meer doen dan opmerkingen geven de kinderen waarschuwende blikken toewerpen.
Het is vrij onmogelijk voor de kinderen om zo lang stil te zitten en rustig te zijn, veel gefikfak en gekibbel op de duur.
Toen de film eindelijk gedaan was mochten ze buiten spelen. Daarna was het tijd om handen te wassen, jugo te drinken, tanden te poetsen, bekers af te wassen en nog wat liedjes te zingen.

Thuis heb ik met Daphne gebabbeld en hebben we ons even op het terras gezet in het zonnetje, met lekkere popcorn.
Sarah kwam na een tijdje ook thuis. Ik heb even mijn blog afgetypt en ben dan naar internet gegaan. Mijn ouders hadden een webcam aangeschaft en dit was weer geweldig nieuw speelgoed om eens uit te testen, grappig :) Ik heb mijn blog ondertussen bijgewerkt, dat duurt echt altijd zo vreselijk lang, vooral de foto’s.
Hierna ben ik met Sarah naar het Condado shopping center gegaan. Zij had broeken gekocht en die laten inkorten, we zijn die eerst gaan ophalen en ik heb een nieuwe horloge gevonden, omdat de mijne stuk is gegaan.
We hebben even lekker in de Mc Donnalds gegeten en zijn dan een feestwinkel binnengegaan. We hebben al enkele dingetjes gekocht voor de verjaardag van Hemmo zondag. Voor als ze terug thuiskomen van hun reisje naar Baños, waar ze op dit moment naartoe zijn. Natuurlijk een piñata, een leuk gebruik hier met verjaardagen en verder nog wat grappig kinderfeestspul. Nu kunnen we er een echt Ecuadoriaans verjaardagsfeestje van maken, hihi :)
Na nog een heel lekker ijsje zijn we de taxi ingestapt richting huis, want het regende en hadden ondertussen veel gekocht.
Thuis hebben we verder naar de film van gisterenavond gekeken, met Daphne haar culinaire creatie erbij. Ze had suiker gesmolten en dat over de popcorn gegoten. Lekker en heel zoet, al die draden suiker, maar eerst echt ongelofelijk warm en daarna werd het keihard. We hebben er goed mee gelachen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten